Iskolánk diákélete fontos mérföldkőhöz érkezett: új diákönkormányzati elnököt választottunk Bognár Domonkos 10. A osztályos tanuló személyében. A diákönkormányzat (DÖK) kiemelt szerepet játszik abban, hogy a tanulók véleménye és kezdeményezései hallhatóvá váljanak, és aktívan alakíthassák az iskola mindennapjait. De ki is új diákelnök? Milyen tervei vannak a jövőre nézve? Hogyan szeretné formálni a diákéletet?
Ezekre a kérdésekre maga az új elnök ad választ az interjúban!
Mesélj egy kicsit magadról! Melyik osztályba jársz, mióta vagy a diákönkormányzat tagja?
Be kell vallanom, hogy sem általános iskolai, sem gimnáziumi éveim során nem voltam tagja a Diákönkormányzatnak. Ugyanakkor színpadi szerepléseim során megtapasztaltam, hogy képes vagyok hatni az emberekre, és nem jelent gondot számomra, ha nagyobb közönség előtt kell fontos dolgokat képviselnem – akár magam, akár a közösség érdekében.
Mi motivált arra, hogy indulj az elnöki pozícióért?
Szerintem a diákönkormányzat kiemelten fontos szerepet játszik az iskolai élet minden területén. Legfőbb célja a diákok érdekeinek hatékony képviselete, valamint az, hogy hangot adjon a tanulókat érintő ügyeknek. Azért szerettem volna DÖK-elnök lenni, mert hiszem, hogy mindig van mit újragondolni és fejleszteni az iskola életében – legyen szó diákokat vagy akár tanárokat érintő kérdésekről. Ha a diáktársaim és a tantestület bizalmát élvezhetem, szívesen közvetítem az újító ötleteket és kezdeményezéseket.
Hogyan készültél a kampányodra? Milyen ígéreteket tettél a diáktársaknak?
Mivel a DÖK világa még új volt nekem, a felkészülésben osztályfőnököm és pótosztályfőnököm segítségét kértem, akik bíztattak ezzel kapcsolatban. Egyelőre nem ígértem sokat diáktársaimnak, mivel nem szerettem volna olyat mondani, amit nem tudok majd betartani. Azt azonban garantáltam nekik, hogy ezt a pár évet programokkal gazdagon fogjuk eltölteni és fel fogom dobni a mindennapokat, amennyiben ők is aktívan hozzájárulnak ehhez.
Melyek a legfontosabb céljaid diákönkormányzati elnökként?
Felvetődött két délutáni foglalkozás ötlete is. Az egyik egy filmklub lenne, ahol a diákok nemcsak a filmek történetével ismerkedhetnének meg, hanem elsajátíthatnák a filmezés alapjait is. Sőt, megfelelő technikai háttérrel akár saját filmeket is készíthetnének. A másik egy színjátszó szakkör, amely különösen közel áll a szívemhez. Itt a színjátszás iránt érdeklődő diákok kibontakoztathatnák tehetségüket, és felléphetnének az iskola különböző rendezvényein. Eddigi felmérésem alapján úgy tűnik, hogy mindkét programra lenne igény, és szívesen csatlakoznának hozzájuk a diákok.
Ezen kívül céljaim közé tartozik az is, hogy több tematikus napot vagy hetet szervezzünk. Például Farsang alkalmából egy beöltözős versenyt rendezhetnénk, ahol egy zsűri pontozná a jelmezeket, így az osztályok között egy izgalmas verseny alakulhatna ki.
Hogyan szeretnéd bevonni a diákokat a DÖK munkájába?
Egy együttműködő közösségben, olyan csapatban szeretnek tevékenykedni, ahol elmondhatják és figyelembe veszik a diákok ötleteit. Ezért szeretnék nekik minél több lehetőséget teremteni, hogy kinyilváníthassák meglátásaikat, és ha a diákok és a DÖK között kialakul egy bizalmibb kapcsolat, akkor ők is sokkal aktívabbak lennének, így több programba benne lennének.
Hogyan szeretnéd képviselni a diákok érdekeit az iskolában?
Sok helyen a diákönkormányzatok elsősorban iskolai programok szervezésére koncentrálnak, pedig legalább ennyire lényeges az érdekképviseleti szerepük is. Fontos, hogy olyan iskolai légkör alakuljon ki, ahol a diákok szabadon és tiszteletteljesen kifejezhetik a véleményüket az őket érintő kérdésekben, és erre ösztönzést is kapnak. Ugyanakkor elengedhetetlen, hogy megtanulják ezt építő módon, a tanárok és az iskola többi szereplőjének figyelembevételével tenni.
Az érdekképviselet célja nem az, hogy valami vagy valaki ellen irányuljon, hanem hogy a közös célok megvalósulását segítse. Lényegében arról szól, hogy az iskolai közösség harmonikusan működjön – ami egyaránt az érdeke a diákoknak, a tanároknak, az intézményvezetésnek és a szülőknek is.
Hogyan kereshetnek meg titeket a diákok az ötleteikkel vagy problémáikkal?
A diákoknak a beszédemben kifejtettem, hogy nyitott vagyok bármilyen ötletre, javaslatra, nyugodtan megkereshetnek akár a folyosón is az iskolában, szívesen fogadok minden gondolatot. Természetesen örülnénk, ha minél több ilyen felvetés érkezne, hiszen akkor lesz egy képünk arról, hogy mire is vágynak iskolánk tanulói.
Köszönjük az interjút és hogy megosztottad velünk a terveidet! Sok sikert kívánunk a diákönkormányzat vezetéséhez és céljaid megvalósításához!